|
Jak rozwijać samorzadność w szkole?
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 12174 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Samorządność to inaczej samodzielne rządzenie, jednak mówiąc o samorządności w szkole, nie mamy na uwadze jednej osoby rządzącej, ale zespół uczniów tworzących samorząd.
Dzieci uczą się ról jakie niesie samorządność już w przedszkolu. Zdarza się przecież, że trzeba wybrać wychowanków do reprezentowania grupy w różnych sytuacjach. Dzieci czują się wówczas wyróżnione i odpowiedzialne za swoja grupę, ale nie mówi się im, że właśnie doświadczają elementów samorządności. Dopiero w klasie I szkoły podstawowej można, a nawet należy wybrać samorząd klasowy. Często jest to przewodniczący klasy i jego zastępca. Przed przystąpieniem do wyborów samorządu klasowego, wychowawca powinien zapoznać uczniów z obowiązkami samorządu, a następnie przedstawić wachlarz cech jakimi powinien się wyróżniać przewodniczący i jego zastępca. Nie bez znaczenia jest sposób wybierania samorządu w klasie I. Najlepiej jest przeprowadzić wybory jawne, ponieważ wychowawca nie zna jeszcze dokładnie zespołu klasowego. Podczas wyborów jawnych unikniemy nieświadomego wyboru, gdyż dzieci w młodszym wieku często wybierają swoich ulubieńców, nie zawsze nadających się do pełnienia roli przewodniczącego czy zastępcy. W klasie II również wybieramy samorząd klasowy, ale można już przeprowadzić wybory niejawne, które i tak poprzedzamy przypomnieniem roli, jaką pełni samorząd klasowy. Natomiast w klasie III oprócz przewodniczącego i zastępcy można wybrać jeszcze skarbnika i kronikarza klasowego. Dobrze jest, kiedy w klasie jest miejsce w którym można umieścić skład klasowego samorządu, a także zakres obowiązków poszczególnych jego członków. Zadaniem wychowawcy oprócz zorganizowania wyborów do samorządu klasowego, jest przede wszystkim umiejętne dyskretne kierowanie samorządnością swoich uczniów, tak aby klasowe decyzje nie były z góry narzucone, ale proponowane przez całą klasową społeczność. Wychowawca klas młodszych musi mieć na uwadze, że tak jak przygotuje wychowanków do samorządności w klasach I-III, tak będą oni realizowali swoje zadania działając później w samorządzie szkolnym. Jako opiekun Samorządu Uczniowskiego w szkole, apeluję do wychowawców klas młodszych, aby podjęli oni wysiłek zorganizowania w swoich klasach sprawnie działającego samorządu klasowego. Jako pomoc zamieszczam załączniki pomocne w realizacji tego trudnego zadania.
Cechy przewodniczącego i zastępcy:
- Zdolności przywódcze
- Umiejętność kierowania zespołem
- Umiejętność prowadzenia dyskusji
- Szacunek dla dorosłych
- Umiejętność nawiązywania współpracy i dialogu z wychowawca i innymi pracownikami szkoły
- Pracowitość i bezinteresowność
- Poczucie odpowiedzialności za klasę
Cechy skarbnika:
- Skrupulatność
- Pracowitość i obowiązkowość
- Dobrze opanowana umiejętność liczenia pieniędzy
- Uczciwość
Cechy kronikarza:
- Systematyczność i obowiązkowość
- Pracowitość
- Dobra umiejętność pisania dowolnych tekstów
- Estetyka i czytelność pisma
- Pomysłowość
- Zdolności plastyczne
- Bezinteresowność
Zadania przewodniczącego:
- Kierowanie pracami samorządu klasowego
- Rozdzielanie zadań pomiędzy poszczególnych uczniów w klasie
- Współpraca z wychowawcą
- Reprezentowanie klasy na terenie szkoły
Zadania zastępcy:
- Pomoc przewodniczącemu w pełnieniu jego obowiązków
- Zastępowanie przewodniczącego w czasie jego nieobecności
- Gotowość na przejęcie roli przewodniczącego
Zadania skarbnika:
- Współpraca z wychowawca i przewodniczącym w sprawach finansowych
- Prowadzenie zbiórek pieniędzy na wyznaczone wcześniej cele (drobne kwoty)
- Pilnowanie terminów składek przez poszczególnych uczniów (np.: na mleko, do kina itp.)
- Pomoc wychowawcy w gromadzeniu rachunków (wklejanie do specjalnego zeszytu, opisywanie ich)
Zadania kronikarza:
- Prowadzenie kroniki klasowej
- Zachęcanie innych uczniów w klasie do wpisywania treści czy wykonywania ilustracji w kronice
- Opisywanie zdjęć w kronice
Zadania nauczyciela prowadzącego samorząd klasowy:
- Dobre poznanie zespołu klasowego
- Przedstawienie roli samorządu klasowego
- Przedstawienie cech charakteru pożądanych dla poszczególnych członków samorządu klasowego
- Określenie zadań poszczególnych członków samorządu
- Przeprowadzenie wyborów do samorządu klasowego
- Przypięcie w klasie listy członków wybranych do pełnienia poszczególnych funkcji wraz z ich zadaniami
- Dyskretne kierowanie pracą samorządu w klasie
- Pomoc w realizacji zdań proponowanych przez klasowy samorząd
- Współpraca z wszystkimi członkami samorządu klasowego
- Pilnowanie wykonywania zadań przez uczniów
- W razie potrzeby ingerowanie w prace samorządu łącznie ze zmianą jej członków.
mgr Katarzyna Krupa
LITERATURA:
M. Łobocki: ABC wychowania W-wa 1992 A.A Kamiński: Aktywizacja i uspołecznienie uczniów w szkole podstawowej W-wa 1985 |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|